Sokan ütköznek abba a nehézségbe, hogy a magyar autópiacon nem találnak igényeinek megfelelő új vagy használt autót, ezért a külföldi autóbehozatal felé fordulnának. Ugyanakkor, ha a németországi autóvásárlást autóhitel igénybevételével, netán lízinggel szeretnék lebonyolítani akkor gyorsan világossá válik, hogy a magyar pénzintézetek nem finanszíroznak külföldön található autókat.
Ezért a német autó hitelre elérhetetlené válik számukra.
Ennek oka érthető az autóhitelt és autólízinget kínáló bankok részéről, amely magyarázata többek közt abban rejlik, hogy casco nélkül túl nagy kockázat nekik az autófinanszírozás. Ugyanakkor végleges casco biztosítás csak magyar rendszámmal rendelkező autókra köthető, így autófinanszírozás / autóhitel sem vehető külföldön igénybe külföldi autóvásárlásnál.
A másik oka a különböző autóhitelekhez és lízingekhez tartozó áfa szabályzás, melyeket szintén megismerhet ebből az írásunkból.
Az ABN®-nél német cégként szolgáltatásaink részeként kínálunk különböző autófinanszírozási és lízing konstrukciókat, hogy mindenki ki tudja választani az igényeinek megfelelő opciót.
Illetve több hasznos tippel is szolgálunk, hogy elkerülhesse a szükségtelen anyagi terheket.
Külföldi autó hitelre
Fontos megemlíteni, hogy jelentős eltérések vannak a magyar és német autófinanszírozási szokásokban, ezért ezeket is meg szeretném világítani, hogy teljes képet kapjunk a külföldi, de leginkább németországi autófinanszírozás terén.
Először ismerkedjünk meg a németországi autók finanszírozásával, és utána, hogy miként lehetséges az autóbehozatal Németországból finanszírozással, hitelre, nyílt és zárt végű autó lízingre.
Autófinanszírozás Külföldön
Ez tulajdonképpen nem csak Németországra, hanem a teljes nyugati társadalomra igaz, Amerikára, Hollandiára, Ausztriára és így tovább, hogy olyan kedvező autófinanszírozási kondíciók vannak, hogy még azok sem vesznek készpénzre autót akik ezt megengedhetik maguknak.
Amerikában tipikus példa a nulla kezdőrészlet, nulla törlesztés az első három hónapra, és nulla kamat a teljes futamidőre. Ha valaki elolvassa ezeket az ajánlatokat, akkor őrültség lenne autó finanszírozás helyett készpénzért autót vásárolni.
Autófinanszírozás Németországban
Németország tradicionálisan kedvez az autóvásárlóknak, új és használt autókra egyaránt az autófinanszírozás átlagosan 0,95 és 2,95% éves THM-el vehető igénybe. Ehhez az esetek nagy többségében csak minimális kezdőrészletet kérnek a bankok , illetve a magyar autófinanszírozással szemben nem szükséges casco biztosítás sem, noha szerintünk javasolt.
Autólízing vagy Autóhitel
Az a tapasztalatunk, hogy az emberek hajlamosak az összes autófinanszírozási alternatívát egy kalap alá vonni, jellemzően „autóhitel” néven.
Ez azért sem szerencsés, mert miként választhatnánk ki a számunkra a legelőnyösebb autó finanszírozási ajánlatot, ha nem ismerjük a különböző autófinanszírozási, autóhitel és lízing konstrukciókat, melyeket most gyorsan pótolunk együtt.
Autófinanszírozás / Autóhitel
Valójában az autófinanszírozás és autóhitel ugyan azt a fogalmat definiálja, ami egy sima autóhitel, az teljesen mindegy, hogy cég vagy magánszemély az autó vásárló. Ebben az esetben egy sima hitelt folyósít a bank, amelynek fedezete az autó. Az autó a vásárló birtokába kerül, az autó okmányaiban is ö lesz a tulajdonos, de a bank bevonja az autó törzskönyvét, hogy ne lehessen elidegeníteni. Az autó nem egy ingatlan, ezáltal megemelt kockázati kategóriába tartozik, ezért a bankok részéről előírt Magyarországon a casco biztosítás.
Az autóhitel nem egy „szabad felhasználású folyószámlahitel” amiből autót veszünk. Ez utóbbira a kamatok is magasabbak, tekintve, hogy nincs fedezet, és mivel arra költjük a kapott hitelt amire akarjuk, casco sem fog kelleni.
Autóhitel előnyei
Az autóhitel lejárta után a tulajdonunkban marad az addig használt autónk. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy cégek esetében nem az a cél, hogy a költségleírás után a vállalkozás birtokában maradjon az autó. Ezért is ritka a klasszikus értelembe vett autófinanszírozás a cégek körében.
Autóhitel hátránya
Cégek számára az autóhitel hátránya, hogy a beszerzési árhoz tartozó áfa tartalom nem leírható.
Az áfa csak a nyílt és zárvégű autó lízingeknél leírható a céges használattól függő arányok vonatkozásában.
Lehet, hogy viccesen hangzik, de az klasszikus autóhitel egyik nagy hátránya a nyugati társadalomban, hogy nem ülhetünk mindig a legtrendibb autóban. Autó lízingnél mindig „visszadobjuk” a kifutott modellt és átülünk a legújabb autóba. Ezért sem érdekli a németeket, hogy milyen típushibája jön ki az autónak 5 évesen 100.000 km. után.
Autólízing
Az autólízing jelentősen eltér a fent taglalt hagyományos autóhiteltől / finanszírozástól, ezért érdemes megismerni vele.
Annál is inkább, mert az autólízing magánszemélyként és cégként különböző előnyöket és hátrányokat tartogat az autóvásárlók számára.
Ugyanakkor gyorsan hozzáteszem, hogy az Egyesült Államokban és Németországban az autólízing a legelterjedtebb autó vásárlási konstrukció.
Aki az autólízinget választja, annak tisztába kell vele lenni, hogy jóval kötöttebbek a szabályok, mint az autóhitelnél, de bizonyos szempontból meg több rugalmasságot is nyújt.
Nyílt végű autó lízing
Ebben az esetben a lízingbeadó megvásárolja a lízingbevevő által kiválasztott autót, melyet a lízingbevevő használhat egy előre lefixált futamidőre a lízingdíj megfizetése mellett.
A nyílt végű lízing futamideje alatt az autó összes okmányában a lízingcég van tulajdonosként bevezetve, a lízingbevevő üzembetartóként szerepel az okmányokban.
Az nyílt végű autólízing ideje alatt az eszköz a lízingbevevő könyvelésében szerepel, melynek értékcsökkenését is ö számolja el.
A nyílt végű autólízing lényege, hogy az addigi üzembetartónak elővásárlási opciója van a maradványértéken az autóra. Ugyanakkor dönthet úgy is hogy vissza adja a lízingcégnek az autót, sőt megjelölhet más személyt is mint vásárlót, cégeknél például alkalmazottat.
Ezen felül a nyílt végű autólízing előnye, hogy a lízingbe vett autó áfa tartalmának 50%-a azonnal leírható, míg a maradék 50%-a meg későbbiekben kerülhet leírásra.
Ez a lízingkonstrukció leginkább cégeknek kedvező, tekintve, hogy természetese személyek nem tudnak mit kezdeni az értékcsökkenéssel vagy a lízing áfa vonatkozásával.
Zárt végű autó lízing
A zárvégű lízing konstrukcióban a lízingbeadó megvásárolja a kiválasztott autót, majd egy meghatározott időtartamra, díjfizetés ellenében a lízingbevevő használatában adja.
Az zárt végű autólízing ideje alatt az eszköz a lízingbeadó könyvelésében szerepel, melynek értékcsökkenését is ö számolja el.
A futamidő alatt a forgalmiban és a törzskönyvben tulajdonosként a lízingbeadó szerepel, a lízingbevevő üzembentartóként kerül bejegyzésre. A futamidő végén az utolsó lízingdíj megfizetése után a gépjármű automatikusan a lízingbevevő tulajdonába kerül, nincs lehetőség az autó visszaadására.
Itt Németországban személygépkocsik esetében ez egy ismeretlen konstrukció, senki nem tartja meg a lízinges autót, arra ott van a feljebb leírt autó finanszírozás / autóhitel.
A zárt végű gépkocsi lízing Magyarországon sem különösen vonzó a magán autóvásárlók körében, tekintve, hogy az sem az értékcsökkenést sem az áfát nem tudják könyvelni.
Autólízing előnyei
Magánemberként is relatív kis önerővel lízingelhetünk autót. Mindig a legújabb autómodelleket választhatjuk, ezenfelül élvezhetjük az új autó garancia előnyeit, a garancia lejártával a lízing is lejár és visszaadjuk az autót.
Ha cégként lízingelünk autót, akkor kis kezdőbefizetéssel juthatunk autóhoz, így nem jár nagy tőkelekötéssel a cégnek, és kedvező áfás vonatkozásai vannak.
Autólízing hátrányai
Fontos momentum, hogy Németországban a lízingcégek meghatározzák az autók éves és teljes lízingperiódusra vonatkozó maximális futását, mely relatív szűk keretek között mozog. Ráadásul az esetleges kilométer túlfutásnak jelentős anyagi vonzata van.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a lízingcég megköti, hogy évi 12.000 km. futhat az autó vagy 3 év alatt maximum 36.000 kilométert.
Mivel fix a havi lízingdíj, és az autó visszaadható, ezért nem mindegy, hogy ugyan olyan havidíjak mellett a lízingcég 36.000 vagy 136.000 kilométerrel kapja vissza az autót, ami nyilván az autó értékében is jelentkezik.
Ezt magyar autólízingnél is érdemes tisztázni, nehogy meglepetés legyen, ugyan akkor Magyarországon ez inkább a tartós bérletre szóló megkötés szokott lenni.
A másik hátránya az autólízingnek Németországban, hogy amikor visszaveszi a lízingcég az autót, akkor minden legkisebb sérülést, elmulasztott szervizt dokumentálnak. Ezeket kiszámláznak a lízingbevevőnek, mely nem ritkán 8.000€ körüli záró számlát szokott jelenteni.
Mit javaslunk az ABN®-nél
Sokan azért gondolkodnak a nyílt végű gépkocsi lízingen, mert vonzónak találják, hogy a 27%-os magyar forgalmi adó fele azonnal leírható.
Az autó vásárlás hitelre Németországban magyar cégek és magánszemélyek részére nem kivitelezhető közvetlenül német pénzintézeteken keresztül. Ezért szükséges egy magyar gépjármű finanszírozással foglalkozó cég bevonása, aki egyben magyar adóalany is.
Ők kifizetik a kiválasztott autót Németországban, hazaszállítják, és honosítás után a fent vázolt konstrukciók egyikével lízingbe adják a megrendelőnek.
Ahhoz, hogy egy magyarországi lízingcég vagy flottakezelő megvásároljon egy kb. 40.000€ értékű autót Németországban, annak díjtétele 7.000€ vagy magasabb az eredeti német gépkocsi árhoz képest.
Tehát egyfelől örülhet a lízingbevevő, hogy hozzá jutott az áhított németországi autóhoz, melynek áfájának egy részét is leírhatja.
Ugyanakkor, az áfán spórolt összegnél egy jelentősebb költségbe került neki ez a tranzakció, így a mérleg összességében erősen mínuszba billen az eredetileg vonzónak tűnő kondíciók ellenére.
Magyar vs. Német Áfa
Biztos sokaknak megakadt szeme a ca. 7.000€ díjtételen amivel magasabb lesz az autó ára a lízingbevevő számára. Ennek oka sajnos nagy részben a magyar és német forgalmi adó mértékében rejlik. Sajnos a magyar áfa az egész Európai Unióban a legmagasabb, míg a német az egyik legalacsonyabb a maga 19%-ával.
Ha kicsit elmélyedünk számok birodalmában, akkor hamar láthatjuk, hogy egy 40.000€ nettó értékű német autó megvásárlásánál amit a magyar cég +27%-al számláz a következőképpen alakul a gépkocsi vételára:
- Német ár: 40.000€ + 19% áfa = 47.600€
- Magyar ár: 40.000€ + 27% áfa = 50.800€
Tehát csak az áfakülönbség 3.200€, és még nem számoltuk bele, hogy a flottakezelő finanszírozza, elvégzi az állapotfelmérést, szállítja, importálja, forgalomba helyezi Magyarországon, lizinbe adja, máris kijön a cirka 7.000€.
Igen, ha 50% önerővel kezdünk akkor azonnal visszaigényelhetjük az áfa felét, a maradékot meg idő közben írhatjuk le. Ezzel tulajdonképpen egyik zsebünkből rakjuk a másikba a pénzt, amit leírunk áfát, azt azonnal otthagyjuk a flottakezelőnél költségként.
Nem jobb, ha egyből 0% áfával vagy egyből 19% áfával vesszük meg az autót Németországból? Ebben az esetben egy jóval alacsonyabb autóimport költség lesz. Olvassunk tovább!
0% Áfa
Ha ugyan ez a magyar megrendelő egy közösségi adószámmal rendelkező cég, akkor teljesen áfa mentesen megveheti az áfa tartalommal rendelkező németországi új vagy használt autót.
Így teljesen felesleges 7.000€-t fizetni az 50%-os áfa leírás reményében, amikor 0%-os áfával is megveheti a kívánt németországi gépkocsit.
Ha a megrendelő cég megfelelő likviditással rendelkezik, akkor nálunk az ABN®-nél ennek az összegnek a töredékért megrendelheti kulcsrakészen, magyarországi forgalomba helyezéssel a kívánt autót.
19% Áfa
A másik lehetőség, hogy olyan gépkocsit kell választani amelyet a magyar megrendelő megvehet 19%-os német áfával, ezáltal Magyarországon sem különbözeti sem egyéb áfa fizetése sem generálódik. Így azonnal 8%-ot spórolt a német és magyar áfa különbségen.
A cikkünk elején azért is beszéltünk a német és amerikai szokásokról, illetve kamatkondíciókról, hogy lássuk, hogy a Magyarországon a jelenleg kínált 6 – 11%-os gépkocsi finanszírozások és egyéb lízing konstrukciók nem a felhasználóknak kedveznek.
Ezért is csak vegyes érzelmekkel ajánljuk a magyar pénzintézetek által nyújtotta lehetőségeket.
Miért kedvelik a cégek a nyílt végű lízinget?
Magyarországon azért preferálják a cégek nyílt végű lízinget, mert országon belül nem lehetséges nettó áron személygépkocsi beszerzése. Ehhez képest az kedvezőnek tűnik, hogy a nyílt végű gépkocsi lízingen keresztül az áfa egy része a kezdőösszegtől függően azonnal leírható.
Ha azonban egy import autó beszerzéssel hasonlítjuk össze a nyílt végű lízinggel történő gépkocsi üzemeltetést, akkor mindjárt nem olyan attraktív megoldás. Főleg, ha figyelembe vesszük a 0% és 19% áfa lehetőséget, amit a német autópiac és mi kínálunk az ABN® -nél.
Amennyiben ehhez még hozzávesszük a magas magyar banki kamatkörnyezetet, akkor azonnal elmegy az ember kedve az egésztől.
Ha mégis lízing
Végül, ha valaki mégis azt az opciót preferálja, hogy szeretné, hogy Magyarországon adjuk át neki nyílt vagy zárt végű lízinggel, esetleg autóhitellel a kiválasztott németországi gépkocsit ennek sincsen akadálya.
Tanácsadás
Ugyanakkor javasoljuk mindig mérlegelni, hogy az adott eszközbeszerzést mennyire indokolt, illetve tájékozódni, hogy miként juthatunk a legkedvezőbben a kívánt németországi autóhoz.
A németországi autó vásárlás finanszírozással egy olyan terület amihez érdemes konzultációs szolgáltatásunkat kérni, hogy megalapozott és anyagilag is előnyös döntést tudjon hozni.
Az ABN® által nyújtott konzultációs szolgáltatásáról bővebben itt tud tájékozódni.
Autókeresés
Ha egy lépéssel közelebb szeretne kerülni az autóválasztáshoz, itt az Autókereső menünkben választhat autót, melyet rövid határidővel rendszámmal névre írva átadunk Önnek Magyarországon.
Reméljük tudtunk segíteni! – Kral András / ABN®