A COC tanúsítványt, avagy az EU-s megfelelőségi nyilatkozat egy olyan témakör, amit rengeteg félreértés övez, ugyanakkor azért fontos beszélni róla, mert, ha külföldi import autónk nem rendelkezik COC tanúsítvánnyal, akkor gyorsan és keservesen tanuljuk meg ennek a nevét.
A COC származási igazolás jelentőségét az is erősíti, hogy az elműt hónapokban Magyarországon a Nemzeti Közlekedési Felügyelet is új gyakorlatot vezetett be a külföldi autóbehozatal szigorítása terén.
Ez leginkább azokat az import autókat érinti, amelyek a tengerentúlról érkeznek, ezek túlnyomó része amerikai import autó, melyek a kedvelt „american musclecar” kategóriába esnek, vagyis sok V8-as Corvette, Jeep, Dodge, de ugyanakkor az NKH szigorítása minden más EU-n kívüli import autót is érint, mint Dubai, Korea és még sorolhatnánk.
Elemi kérdés, mielőtt megismerjük magánt a COC származási igazolást, hogy megértsük a probléma gyökerét és az esetleges megoldást is mielőtt belevágunk a külföldi autóvásárlásba.
Ezt a legjobban úgy tudom szemléltetni, ha egy kedves úrral történt telefonbeszélgetésünkön keresztül példázom a jelenlegi magyar helyzetet.
Az említett úr Miami-ból szeretett volna egy Jeep Wrangler Gladiator-t importáltatni velünk, erre mondtam neki, hogy ez jelenleg nem túl szerencsés dolog, tekintve, hogy a magyar Nemzeti Közlekedési Felügyelet nem fogja az említett amerikai import autót Magyarországon forgalomba helyezni. Igen kellemetlen lenne, ha ezzel akkor szembesülne, ha már megvásárolta, behajóztatta volna a Jeep-et és a vámot, áfát is kifizeti.
Erre ö teljesen értetlenül kérdezett engem, hogy ilyen Jeep-et itt is lehet kapni az EU-ban nem mindegy, hogy hol veszi?
A helyzet az, hogy nem. Elmondtam neki, hogy a Jeep (meg minden más gyártó is, beleértve a németeket) teljesen más autókat gyárt a belföldi amerikai piacra, mint az EU-s, vagy esetleg a kínai vagy orosz piacra.
Ö azt mondta, nem mindegy Jeep, – Jeep. Nos, mi lennénk a legboldogabbak az ABN®-nél, ha úgy lenne, de sajnos nagyon is nem mindegy.
Ezután azt kérdezte, hogyha kicseréljük a lámpákat, akkor ezzel megoldódik a dolog? Erre reagálva tájékoztattam, hogy az új magyar helyzetre ez nem megoldás, korábban az EU-s lámpák, meg néhány átalakítás után nem volt gond az import autók forgalomba helyezése.
Ezzel már teljesen elvesztette a fonalat, ami valóban nem az ö hibája, azt gondolná az ember, hogy 2021-ben bárhonnan importálhat autót Magyarországra.
Azt mondta, ez az autó az USA-ban is legalább Euro-4 es vagy jobb környezetvédelmi besorolással rendelkezik, akkor mi a gond?
A lényeg a COC megfelelőségi nyilatkozat az EU piacra.
Tulajdonképpen a dolog lényege, hogy azok az amerikai autók, amelyek az Európai Unió piacára készülnek, nem csak vizuálisan térnek el amerikai testvéreiktől, hanem a motor és annak égési normái az EU által megkövetelt szabványt hozzák.
Nem is az a lényeg, hogy akár szoftveresen vagy mechanikailag mit tudunk átalakítani az autón, hanem, hogy az autó rendelkezzen a saját alvázszámra kiállított európai COC megfelelőségi nyilatkozattal.
Ez egy újabban hologramos okmány, amely minden az autó technikai paraméterét tartalmazza, és ahogy írtam kimondottad az adott autóhoz tartozik alvázszám szerint.
Ha az USA-ból importálunk egy amerikai piacra készült akár vadont új autót, akkor a nem létező COC bizonyítvány hiányában nem, vagy nagyon nehezen lehet majd forgalomba helyezni az autót Magyarországon.
Nézzük meg a COC tanúsítványt, aztán beszéljünk a megoldásokról.
A példa kedvéért egy, az általunk itt Németországban értékesített BMW 320xD megfelelőségi nyilatkozata lesz a COC minta kedves olvasóinknak.
Mi áll a COC bizonylatban.
Ahogy láthatjuk jobb felül a BMW állította ki, és gyönyörűen ott áll, hogy
„EG-Übereinstimmungsbescheinigung” azaz „Európai Közösségi megfelelőségi nyilatkozat”, mely lássuk be mind két nyelven kicsit bonyolult, ezért mindenki az angol rövidítést használja a COC bizonylat, vagyis „Certificate of Conformity”.
(a COC bizonylat nagyítható)
Ezzel igazolja az autó gyártója, hogy az autó minden szempontból megfelel az EU-s normáknak.
A COC gyakorlatilag olyan adatokat tartalmaz, amelyek a forgalmi engedélyből is ismerünk.
(legalább is a németből, melyről itt írtunk)
- Autó mérete
- Autó súlya
- CO₂ kibocsájtás
- Szennyező anyag kibocsájtás
- Autó zajszintje
- Kerék és gumiméret
- Típus
- Alvázszám
Ha megnézzük, a második oldalt jobb fölül a COC bizonylaton van egy hologramos csík is.
A figyelmes olvasóinknak biztos feltűnt, hogy többször említettem az NKH-t, ami azért lényeges, mert nem egy EU-s általános rendelkezésről van szó, hanem a magyar nemzeti közlekedési felügyelet aki nem kíván COC származási bizonyítvány nélküli import autókat forgalomba helyezni Magyarországon.
Németországban annak ellenére, hogy egy amerikai használt autó nem rendelkezik COC bizonyítvánnyal nincs akadálya a forgalomba helyezésnek.
Ezért olyan jellege van a dolognak, mintha az NKH túlreagálta volna a dolgot más EU-s országokkal összehasonlítva.
Ami bonyolítja a helyzetet, hogy korábban elégséges volt, hogy az ilyen amerikai vagy más import autók először Németországban forgalomba lettek helyezve, utána mint EU-s dokumentumokkal rendelkező gépkocsi akadálytalan volt a magyar honosítás.
Most azonban ez nem elégséges nekik, hanem a cikk témáját adó COC megfelelőségi nyilatkozat bemutatása szükséges.
Ezzel sajnos rengetek olyan autós került kutyaszorítóba, akiknek már van Magyarországon Amerikából vagy más nem EU-s országból importált autójuk, akik közül szintén néhánnyal beszéltünk az ABN®-nél.
Ha végkép nincs más megoldás ezeket az autókat más nem országokba lehet továbbértékesíteni.
Esetleges kérdésekkel kapcsolatban a Nemzeti Közlekedési Hatóság ide kattintva érhető el.
Hol vegyünk amerikai autót?
Ha valaki még nem vásárolt, akkor mi az ABN®-nél kapcsolatban vagyunk hivatalos EU Dodge, Corvette, Ford, Cadillac, Chevrolet importőrrel, azonnali készletről tudunk ajánlani a legkülönbözőbb amerikai modelleket COC megfelelőségi nyilatkozattal együtt, csak példaként a legkedveltebbek:
- Chevrolett Camaro / Cabrió / ZL1
- Corvette C8 / cabrió
- Dodge Charger / SRT Hellcat / Widebody
- Dodge RAM
Ezeket az autókat európai uniós garanciával, azonnali német készletről, rengetek színben és kivitelben, magyarországi forgalomba helyezéssel, rövid határidővel névre írva tudjuk átadni.
Kérdések és válaszok a COC tanúsítvánnyal kapcsolatban
Be lehet utólag szerezni a COC származási igazolást?
Igen, ha nem kaptunk az autóhoz vagy esetleg elveszett, akkor nagy általánosságban nincs akadálya a COC papír pótlásának, melyet magától a gyártótól rendelhetünk meg, aki abban az esetben állítja ki, ha az EU piacra készült az autó.
Ennek a költsége teljesen változó, általában 70 – 180€ között mozog.
Forgalomba helyezhetek egy autót COC tanúsítvány nélkül?
A jelenlegi magyar helyzetet fent ecseteltük, de Németországban ez nem akadály, igaz bonyolultabb, mint COC papírral, de van erre eljárási rend.
Kötelező minden autónak COC?
Természetesen nem, ez leginkább az újonnan importált autókra vonatkozik, ha már forgalomba van helyezve a COC bizonyítvány hiánya nem gond.
Ellenőrizzük autóvásárlásnál a COC papírt?
Igen, mindenképpen a későbbi félreértések elkerülése végett, főleg szürke importból származó amerikai vagy más gyártmányoknál.
Reméljük tudtunk segíteni.
Ha németországi autó behozatal, akkor ABN® az Ön németországi partnere!