Mik ezek a bűvös szavak? A TÜV tényleg nem is műszaki vizsga?
Alapesetben nem is kérdés, ha veszünk egy autót, hogy van rajta műszaki vizsga.
Azok, akik igazán olcsó autókat keresnek, gyakran tálalnak az eladó használt autók között Németországban olyat,amin nincs műszaki vizsga.
De fontos a műszaki vizsga érvényessége egyáltalán?
Nos, a műszaki vizsga ára itt Németországban is hasonló, mint Magyarországon, azaz 85€.
Akkor, aki lejárt műszakival árulja az autóját, ezt a 85€ szeretné megspórolni?
Nem egészen.
Azt észrevették, hogy ugyan azon típus és állapot mellett, ha az egyiknek van műszakija a másiknak nincs akár 1.000 – 1.500€ -al is többet kérnek öregebb autók esetében?!
Bizony így van, és egyszerű oka van. Németországban nem jellemző az úgynevezett „csókos vizsga”.
Így egy 1000€ autóból gyorsan 3000€ lesz, ha kicseréltetik a négy gumit, fékeket, lengéscsillapítókat, első szélvédőt, meg az ABS hibával is kellene kezdeni valamit, ami világit a műszerfalon, a kézifékről nem is beszélve.
Így ha olyan autót keresünk, amin van műszaki, vagy jobb esetben még friss is, akkor ez valamelyes garancia a jo(bb) állapotra. Ezért ennyivel drágábbak is ezek az autók.
Sok esetben vállalják itt Németországban az általunk vásárolt autó műszakíztatását, de nem árt tisztázni, hogy milyen kondíciók mellett, azaz ki állja a költségeket.
Itt van még egy mókás dolog is, hogy valójában a TÜV nem is a műszaki vizsga német neve, hanem egy szolgáltatóé, akik többek között gépjárművek műszaki vizsgájával is foglalkoznak.
Ők nem csak Németországban, hanem Magyarországon is jelen vannak a TÜV SÜD-ről van szó.
Helytelenül TÜV-nek nevezik a műszaki vizsgát, amit már mindenki megszokott.
A tisztességes neve:
• HU = Hauptuntersuchung, műszaki vizsga, (pontosabban fő átvizsgálás A szerk.)
• AU = Abgasuntersuchung, zöldkártya, (pontosabban kipufogógáz átvizsgálás A szerk.)
Sok cég csinál a TÜV-ön kívül még műszaki vizsgáztatást Németországban, többek között a DERKA, ADAC, GTÜ, KÜS hogy a legnagyobbakat említsük.
Így az a javaslatom, hogy ha egy gépkocsin nincs műszaki, és az eladó legyen privát vagy kereskedő nem vállalja a díjmentes vizsgáztatást, akkor lépjünk tovább és keressünk másik autót.
Fontos még észben tartani, hogy ugyan úgy mint Magyarországon, Németországban sem vehet részt közúti közlekedésben műszaki vizsgával nem rendelkező gépjármű.
A műszaki vizsga meglétét mindig tisztázzuk, és ne bízzunk a filléres autó illúziójában.
Itt írtunk részletesebben a TÜV-ről, érdemes elolvasni.
ABN® – Minőségi használt autók kulcsrakész átadással Németországból.